Rozhovor s Barčou | časopis Jezdectví

02.02.2013 12:55
Proklatě dobrá sezona - přesně tak jsme původně plánovaliu nazvat tento rozhovor.A bylo
by to zcela vystižné : B.Tomanová totiž v uplnyulé sezoně nejen že obhájila mistrovský
titul ve své kategorii,ale v září snad v nejobsazenějším "těžkém" parkuru (tedy na úrovni
150 cm) na našem území porazila všech 62 (!) konkurentů!
Velmi pěkná tečka za rokem 2012,co myslíte?
1.Baru,naposledy jsme spolu mluvily v rozhovoru měsíce na konci sezóny 2009.T-parkury
jsi teprve plánovala skákat.Mohla bys přibližně spočítat,kolik jich od té doby přibylo?
Od té doby jsem absolvovala přes 50 parkurů na této úrovni.
 
2. Takže padesátka na krku téměř jedenadvacetileté jezdkyně..Ten rozhovor tenkrát
probíhal v Odolené Vodě.Jak poté pokračovala vaše anabáze?Vloni jsme přinesli návštěvu
z vašeho nového areáu.
Z Odolené Vody jsme se s koňmi na několik měsíců přesunuli ještě do Radimovic.To už
jsme ale stavěli náš vlastní areál,takže jsme věděli,že naše putování je u konce.

 
3.Před třemi lety jsi sedlala trojlístek koní Coloman,Careful a Kohen.Poté k nim
přibyl veleúspěšný Clark.Jakých úspěchů jsi s ním docílila a proč tě s ním nyní
nevídáme?
S Clarkem jsem vyhrála 2x Velkou cenu v rámci Českého skokového poháru a díky tomu
jsem se probojovala do finále se střídáním koní.Ovšem největším úspěchem s Clarkem
bylo 13.místo na mistrovství Evropy ve v Francii v roce 2010.Poté následovalo ještě
několik umístění v první trojce ve velkých cenách v roce 2011.V součastné době
poskytuje Clark jistě neocenitelné služby juniorské jezdkyni v USA.
 
4.Místo Clarka máš však dva nové koně.Od kdy,co tě na nich zaujalo při koupi
a jak se osvědčili na závodech?
Sorceress mám od září roku 2011.Byla to taková láska na první pohled.Uchvátila
mě svojí silou a psychickou vyrovnaností.Cojacka mám od března tohoto roku.Na
závodech byli letos oba skvělí.Se Sorceress jsme letos skákaly do 140 cm v zahraničí
a s Cojackem jsme na konci sezony šli i T.Oba mají ohromný potenciál du budoucna
a nejenom já,ale i trenér do nich vkládáme velké naděje.
 
 
5.Tenkrát v roce 2009 jsi ještě nevyjela na ME,trenér Jiří Pecháček
naznal,že by bylo brzy.Kolikrát jsi tam byla od té doby a jak hodnotíš svoje vystoupení
na těchto akcích?
Na ME jsem od té doby byla 2x.Prvně v roce 2010 s Clarkem.Letos jsem byla nucena nakonec
vzít Carefula,jelikož Kohen byl nemocný a nestihl se dát do formy.Do finále jsme se nedostali,ale
myslím si,že ostudu jsme také neudělali.
 
6.Tento rok jsi strávila velkou část v zahraničí.Co ti pobyt přinesl?
Letos jsme strávili většinu sezony v Německu na stáži u Ernsta Hofschröera.Myslím si,že
pokud se chci dále pohybovat na mezinárodní scéně a být tam úspěšná,tak není možné to
dělat z Čech.Úroveň koní,trenérů a parkurů je úplně jiná.Jezdili jsme tam i na závody,které
byly vesměs úspěšné.Ernst mi hlavně velmi pomohl s přípravou na MČR a poté i s přípravou
na ME a na VC Hořovic.
 
7.Od podzimu roku 2007 jsi spolupracovala s trenérem Jiřím Pecháčkem.Již 2x
jste se však rozešli.Z jakého důvodu jste se rozloučili letos,těšně před ME?
Spolupráci s panem Pecháčkem beru jako své velké štěstí a každé začínající jezdkyni
bych přála takového trenéra,jakým pro mne byl pan Pecháček.To,že se naše cesty rozešly,beru
jako přirozený vývoj a důsledek mé touhy získávat zkušenosti na zahraničních kolbištích a na
zahraničních stážích.Kdyby ovšem nebylo pana Pecháčka,neměla bych v této chvíli na zahraničních
kolbyštích co pohledávat.A za to mu budu vždy vděčná.
 
8.Co považuješ za svoji jezdeckou přednost?
Za svou silnou jezdeckou stránku považuji dobrý odhad vzdálenosti
ke skoku.
 
 
9.Ano,Jiří Pecháček tuto vlastnost též řadí na první místo.A jaká je tvoje slabá stránka?
Tak to bychom tu byly ještě hodně dlouho,kdybych měla všechny jmenovat.Ale jeden
příklad,který jsem jmenovala v předminulém Jezdectví,jsou příliš dlouhé otěže na parkuru.
 
10.Vloni jsi získala kupodivu teprve první zlatou mistrovskou medaili,letos jsi ji obhájila.
Které vítězství bylo těžší,na které raději vzpomínáš?
Obou vítězství si velmi vážím a samozřejmě je počítám mezi své dosavadní největší
úspěchy.Více vzpomínám na to letošní vítězství,protože si myslím,že těžší je vždy
obhajoba.
 
11.Očekávala jsi vůbec tento úspěch?
To jsem opravdu neočekávala,protože letos bylo hodně dvojic,které měly velmi dobrou
formu.A samozřejmě také vím,že chyba přijde velmi rychle a lehce,takže to je také
hodně o štěstí,ale jsem velmi ráda,že to takto vyšlo už podruhé za sebou
 
 
12.Býváš nervózní před startem?
Před startem nebývám nikdy nervózní,to je moje velká výhoda.Většinou má větší nervy trenér
nebo ošetřovatelka Hanka,o rodičích ani nemluvím,a někdo všechny přece uklidnit musí!
 
13.Jak moc si myslíš,že je důležitá psychika pro výkon jezdce?
Myslím si,že dobrá psychika je jednou z nejdůležitější vlastností,kterou může jezdec mít.Kůň
vycítí,kdy jezdec je v pohodě a kdy ne,a podle toho jak reaguje.
 
14.Letošní sezónu jste zahájili ve svém.Co pro tebe znamená vlasní areál?A není ti
trochu líto,že když už ho máte,stejně trávíš čas opět v cizím?
To,že máme vlastní areál,je úžasná podpora a jsem velmi ráda,že mi to rodiče umožnili.
Je to skvělé zázemí,už jenom proto,že je tam všude,co by top sportovní areál měl mít a nejen to.
Mrzí mě,že tam nejsem,ale areál počká a příležitost trénovat v zahraničí s trenérem německé
reprezentace pro mladé jezdce je pro mne obrovskou motivací.
 
 
15.Vraťme se ještě do uplynulé sezony .Médii v červnu proběhla zpráva
o úspěšném vystoupení v Metelenu..Jakých dalších letošních výkonů venku si ceníš?
Zdravotní stav koní tě letos asi trochu pozlobil?
V Metelenu to byl obrovský zážitek.Už jenom atmosféra sama o sobě byla neuvěřitelná
a soutěžit mezi takovými jmény,jako je Markur a Johannes Ehnigovi,Ludger Beerbaum,nebo
Marco Kutscher bylo úžasné.To,že jsme s Carefulem skončili v GP mezi těmito jezdci
na 5.místě,byl bonus.Letos si také velmi cením 3.místa s Kohenem v Golden Tour na
CSI2* v Linzi,3.místa v Young Rider Tour v rámci CSIO4*W v Linci nebo splněné kvalifikace
na ME na CSIO v Hagenu,což jsou jedny z nejtěžších závodů pro mladé jezdce vůbec.
Zdravotní stav koní mě letos hodně pozlobil,jelikož hned po úspěšných závodech v
Hagenu Kohen okulhal a tím přišel i o účast na ME.Careful se celou sezonu potýkal
se zdravotními problémey,ale naštěstí na ty důležité závody byl vždy ve formě.
 
 
16.A co dodat k Hořovicím,kde jsi 3x zvítězila?
Bylo to pro tebe překvapení,nebo jsi s takovými výsledky nepočítala?
Co dodat k Hořovicím..no..tam to byla prostě bomba.Podařilo se všechno,co šlo,a
všichni koně skákali naprosto úžasně.Hlavně Careful,který za celé 3 dny neudělal ani jednu
chybu a ze 3 parkurů 2 vyhrál.Byla jsem velmi ráda,že se to takhle povedlo,pro úspěch
jsme udělali jako vždy vše,co se dalo.
 
17.Již jsi to naťukla,takže se vraťme asi k největší novince,novému trenérovi.
Kdo je to a jaké jsou vaše plány v nadcházejících měsících?Uvidíme tě na českých kolbištích?
Naskytla se mi možnost spolupracovat s trenérem německé reprezentace pro juniory a mladé
jezdce Larsem Meyerem zu Bexten a objíždět s německým reprezentačním družstvem příští
rok všechny velké závody.Několik týdnů před startem na listopadových závodech ve Wiener
Neustadtu jsem trávila u něj ve stáích v Herfordu se všemi svými koňmi.V prosinci a v lednu
budou mít koně volnější režim,takže zůstaneme v Čechách,také proto,že mě čekají zkoušky
ve škole.A od února se opět trvale přesouváme do Německa.To znamená,že na českých kolbištích
se příští rok moc vyskytovat nebudu.
 
18.Čím by měla příští sezona vrcholit?A který kůň bude mít tvou největší důvěru?
Příští sezona by měla vrcholit mistrovstvím Evropy ve Španělsku a zatím to vypadá,že
největší důvěru na ty nejvyšší parkury dostane Cojack,tak doufám,že nám to půjde,protože
na té výšce bude úplně nový.
 
 
19.Má se "stařík" Coloman stále k světu?
Stařík Coloman si užívá důchodu v Úžicích.Jeho tréninkový plán v podstatě vypadá tak,že
chodí do výběhu,do kolotoče,na vyjížďku a asi tak jednou týdně se jezdí,aby nevypadl z formy,anebo
jde na lonž.Prostě se moc nepředře.Letos byl na třech závodech a z 8 parkurů jich 5 vyhrál.Ono
ho to prostě závodění baví..práce doma moc ne.
 
 
20.Pomáháš v obchodě Dance and Jump?Nebo už vůbec nezbývá čas?A propos-jak jde
škola?
Volného času opravdu moc nezbývá.Velká část mé pomoci obchodu DaJ spočívá
v tom,že v zahraničí pozoruji nejnovější trendym a "vychytávky",poté je testuji na svých
koních a ty nejlepší doporučuji ke koupi a následnému prodeji našemu obchodu.Se školou už je to trošku
složitější.Již druhým rokem studuji New Yrok University in Prague,která je velmi náročná
na docházku,ale všichni učitelé se mi snaží vycházet vstříc,za což jsem jim velmi vděčná.
Nicméně bohužel budu nucena příští rok studium na jeden semestr přerušit,kvůli celosezonnímu
pobytu v Německu,protože na mé škole není možné vzít si individuální plán.
 
21.Tým stále tvoří ošetřovatelka Hanka a MVDr.Petra Vojáčková?Ta jezdí do
Německa za tebou?
Ano,tým je stále stejný.Hanka je se mnou v Německu a je mi tam velkou oporou,ale paní
doktorka Vojáčková,jejíž pomoc je nedocenitelná,se mnou bohužel samozřejmě v Německu
být neustále nemůže.Proto se všechny záležitosti týkající se koňského zdraví snažíme vyřešit
především v Čechách.Ale jinak je doktorka Vojáčková mým téměř denním " přítelem na telefonu".
 
22.Co ti dává pobyt v zahraničí?Nestýská se ti po domově?
Pobyt v zahraničí je obrovským přínosem,jak pro mě,tak pro mé koně,a posouvá nás
zase o trošku dál.Nicméně po domově se mi stýská,a to hodně,ale to je bohužel cena,kterou
platím za možnost v Německu být.
 
 
23.Jaký tam je denní režim?Překvapilo tě něco?Co ses tam naučila pro život?
Koně mají většinou dvoufázový trénink.Ráno jdou do kolotoče nebo na lonž a odpoledne
pracují pod sedlem.Čsto také jezdíme skákat do jiných hal,aby koně přes zimu nevyšli ze cviku
- sousedíme s velkými areály,jako je například areál Brinkmannů..No,naučila jsem se tady vcelku
dobře "vařit"(těstoviny),což se mi pro život určitě bude hodit.
 
24.Co tě vlastně na jezdeckém sportu baví?Přeci jenom jsi začala jako mladičká a chtěla
jsi asi prostě jezdit na koni,jako většina holčiček,a třeba sis říkala - kdybych dokázala to
a to,to by bylo fajn,a cíle se zvětšovaly a rostly..
Jako malá jsem vždycky milovala koně a přemlouvala jsem rodiče,že bych chtěla jezdit,to jsem
ještě ani nevěděla,že se na koních i závodí.Trvalo mi 12let,než jsem je přemluvila a přes
naši kamarádku Natálku Roučkovou jsem se dostala do stáje v Hořovicích,kde jsem začala jezdit
u pana Václava Opatrného.Jelikož se tam pohybovali takoví jezdci jako Aleš nebo Natálka,tak
od té doby jsem věděla,že bych chtěla být jako oni.
 
 
25.Jak vypadá tvůj běžný den a jak často jsi u koní?
Jak už jsem zmiňovala,volného času je opravdu minimum,jak ví asi každý,kdo se
tomuto sportu věnuje.No a já nejsem úpně typ pro noční život,takže asi nezapadám
mezi dnešní běžnou mládež,já radši jdu do kina,anebo v noci raději spím.
 
Na plány,které následují po roce 2013,zatím v rozhovoru nedošlo.Ovšem tým o nich
samozřejmě v náznacích hovoří - sice se zdá rok 2016 a Brazílie daleko,ale
parkurový jezdci jsou přece zvyklí překonávat překážky...Přejmě nejenom Báře Tomanové,ale
i českému jezdeckému sportu,ať se plány daří.
 
(Musím uznat,že Bára má luxusní postavu :))